OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ak kapela vydá debutový album po takmer 14 rokoch „bojovania“ na scéne, je to trochu netradičné a svedčí to prinajmenšom o dvoch veciach. Povedzme o tom, že jej existencia nebola bez kopy ťažkostí, a tiež o tom, že zakladateľ a hlavný ťahúň verí v to, čo robí, vie, o čo mu ide, a pre to, aby to dosiahol, urobí maximum. Toto je prípad vranovských, dnes skôr vranovsko-stropkovských BRUTE, skupiny, ktorú gitarista Steve založil ešte v roku 1998.
Prvé demo vydali ako päťčlenná formácia dva roky nato, o osem rokov neskôr boli BRUTE na ďalšej nahrávke one-man band, ale promo „Inhuman Seed Of Terror“ z roku 2010, kedy už bolo členov viac, naznačovalo, že mohli by sa začať diať veci. Našiel sa konečne bubeník, prišli koncerty a nakoniec aj debutové CD. Tiež nie bez ťažkostí, tie sa však na „Sophisticated Atrocity“ neodrážajú a tak či tak je u skupiny momentálne všetko v najlepšom poriadku.
Na pomerne skromnom časovom rozsahu - pol hodiny - máme tú česť so stopercentným, s citom stvoreným a kvalitne vyprodukovaným, so srdcom pre štýl hraným death metalom. Osem skladieb uvedie intro, ktoré ako keby vypadlo z nejakého temne ladeného amerického filmu z 50. - 60. rokov, a po nich sa už na poslucháča valí väčšinou rýchly, energický a pochmúrny kov smrti s prepracovanými, bohatými gitarovými linkami a údernými bicími. Priznávam, že po vypočutí predošlého materiálu a nových vzoriek na internete som očakával možno ešte o niečo krutejší nárez, napriek tomu však veľká časť tohto materiálu pokojne znesie označenie brutal death, navyše zaujímavo urobený. Ťažko sa mi ho aj prirovnáva k nejakej „veľkej a slávnej“ skupine. Inde po weboch padajú prirovnania od DYING FETUS cez IMMOLATION až po DESTROYING DIVINITY. Iste, spoločné s nimi majú BRUTE prinajmenšom to, že hrajú death metal. Každý veci počuje po svojom, pretože mne na um prichádza skôr prelom tisícročí a SPINECAST z amerického juhu, ktorých mi gitarové postupy, používané tempá a hudobná atmosféra agresívneho „roja zla“ - akási zvláštna „nervnosť“ brutálnych pasáží - smrtonosov z východu tak trochu pripomína. Popri tom osobne počujem ovplyvnenie hlavne 90. rokmi, tak americkou, ako aj európskou scénou. Priamočiarejší americký BDM, stavajúci skôr na melodickejších, harmonickejších gitarách, prípadne floridskí klasici BRUTALITY, ale aj PESTILENCE z čias „Testimony...“, a je toho viac. V istom momente mi dokonca prídu na um ATHEIST a ich „Piece Of Time“, to už je naozaj hlboký ponor. A môžem tiež povedať, že pri všetkej surovosti som od BRUTE nečakal materiál, ktorý bude na mnohých miestach vyslovene melodický, niekde trochu vo švédskom štýle, inde ako od FLESHGRIND na ich poslednom CD.
V pomalších momentoch sa objaví aj odkaz dávnej slovenskej melodickej deathmetalovej jednotky DEPRESY, aj vďaka veľmi dobrému hlbokému vokálu, ktorý niekedy, keď je podfarbený druhou, naškriekanou stopou, môže pripomínať aj Glena Bentona. Texty, napísané priamočiaro, s pár celkom vydarenými obrazmi, sa zaoberajú väčšinou človekom a jeho pokriveným konaním, nič šokujúco objavného, ale aj tak mám pocit, že BRUTE budú z tej sorty extrémnych kapiel, kde „ide aj o texty“, a to mi je sympatické. Rovnako ako zvukové ošetrenie nahrávky, kde sa nikto z hráčov nemusí skrývať za tzv. „nové zvukové možnosti“, proste klasicky podaný deathmetalový zvuk, kde si okrem basy plne vychutnáte všetky nástroje. Viac – menej absentujúce štyri struny sú asi jedinou vecou, ktorá by sa tu dala vytknúť, aj to tak trochu nasilu. Ešte k skladbám na albume – tri z nich sa v odlišných verziách vyskytujú na nahrávkach z rokov 2008 a 2010, ostatné sú nové. Záver asi takýto – toto je druhá z tých slovenských tohtoročných nahrávok, od ktorých som čo – to očakával, a opäť som spokojný.
Zostava BRUTE je už nejaký čas päťčlenná, túto v podstate „dvojgeneračnú“ (medzi niektorými členmi je vekový rozdiel skoro 20 rokov) bandu doplnil mladý nadaný basgitarista a jeho hru naživo oceňujú aj hudobníci, ktorí už čo – to odohrali. Celkovo ide v prípade koncertov BRUTE o predstavenie, ktoré nemá byť úvodom večera, po akom nasleduje kolekcia gore- a podobných odzemkov, na čo majú zatiaľ šťastie asi najviac. Ak ešte niekedy majú vystúpiť ako „predkapela“, tak povedzme až vtedy, keď u nás naozaj budú hrať SUFFOCATION.
Toto je tvrdo vybojovaný, zaslúžený a vydarený albumový debut domácej deathmetalovej skupiny, ktorá, dúfam, bude ďalšou z tých, o ktorých sa aspoň na undergroundovej úrovni bude vedieť aj vo svete.
8 / 10
Štefan Tokár
- gitary
Pavol Fil
- vokály
Peter Heteš
- bicie
Robert Demeter
- gitary a sprievodné vokály
1. Sophisticated Atrocity
2. Cesspool Of Lies
3. Inhuman Seed Of Terror
4. Vain Benignity
5. The Sins Will Get Us
6. Repulsive Loss Of Self-Respect
7. Trust In Yourself Or Burn
8. Jail Of Inner Self
Essence of Tyranny (2022)
Henchmen (2017)
Pillory (2014)
Sophisticated Atrocity (2012)
Inhuman Seed Of Terror (promo) (2010)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.